Kerndoelen en lesprogramma
Voor de leerlingen van twaalf tot twintig jaar met een meervoudige beperking richten we ons op het behalen van vastgestelde leergebiedspecifieke kerndoelen.
Dit gaat om de doelen voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso), voor de uitstroomprofielen arbeid en dagbesteding.
Het gaat om de vakgebieden:
- Nederlandse taal en communicatie
- Engelse taal (alleen voor uitstroomprofiel arbeid)
- Rekenen en wiskunde
- Mens, natuur en techniek
- Mens en maatschappij
- Culturele oriëntatie en creatieve expressie
- Bewegen en sport
- Voorbereiding op vormen van dagbesteding (belevingsgericht, taakgericht, arbeid)
- burgerschap
- digitale geletterdheid
We werken met alle leerlingen ook aan leergebiedoverstijgende kerndoelen, in drie thema’s:
- Leren taken uitvoeren
- Leren functioneren in sociale situaties
- Ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief
Leerlijnen en methodes
De mogelijkheden en onderwijsbehoeften van onze leerlingen lopen zeer uiteen. We gebruiken daarom verschillende leerlijnen en methodes. Om hoge en doelgerichte onderwijsopbrengsten te realiseren volgen we de leerlijnen die
ontwikkeld zijn door de CED-Groep.
Voor de vakken rekenen, taal en stage gebruiken we de leermiddelen ‘Werken aan…’ Deze leermiddelen zijn gemaakt voor leerlingen uit het praktijkonderwijs en het vso en zijn modulair opgebouwd. Met de begintoets en het digitale leerlingvolgsysteem brengen we in kaart wat het startniveau van de leerling is. Van daaruit maken we een gerichte leerstofplanning. Daardoor kunnen we efficiënt en opbrengstgericht werken met de leerling. Voor elke behaalde module ontvangt de leerling een certificaat.
LACCS
Het aanbod van de leerling in leerroute 1 en leerroute 2 is gebaseerd op LACCS. Voor een goed leven moet het op vijf gebieden goed voor elkaar zijn, de LACCS-gebieden: lichamelijk welzijn, alertheid, contact, communicatie en een
stimulerende tijdsbesteding.
Het optimaliseren van deze gebieden is lang niet altijd eenvoudig. Inzicht in het niveau/ de belevingswereld van een kind of jongere met ernstige meervoudige beperkingen is essentieel. De theorie van het ontwikkelingsdenken kan hierbij helpen. Deze theorie gaat uit van drie ontwikkelingsfasen: de sensatiefase, de
klikfase en de begrijpfase. Het weten in welke ontwikkelingsfase de leerling zich bevindt, geeft de volwassenen handvatten om de ondersteuning op de LACCS-gebieden vorm te geven.