Visual

Kerndoelen en lesprogramma

We richten ons onderwijs op het realiseren van de kerndoelen, zoals de overheid die voor het speciaal onderwijs heeft vastgesteld. Om de kerndoelen te bereiken biedt ons klassenteam de leerling passend onderwijs aan.

Kerndoelen en lesprogramma

Lichamelijk beperkt of langdurig ziek

Voor langdurig zieke leerlingen en leerlingen met een lichamelijke beperking
van vier tot twaalf jaar richten we ons op het behalen van de kerndoelen speciaal onderwijs. De inhoud hiervan komt grotendeels overeen met de doelen voor het regulier basisonderwijs. Er zijn kerndoelen voor verschillende leergebieden:

  • Nederlandse taal
  • Engels
  • rekenen en wiskunde
  • burgerschap
  • oriëntatie op jezelf en de wereld
  • kunstzinnige oriëntatie
  • bewegingsonderwijs
  • digitale geletterdheid

Meervoudige beperking

Voor leerlingen met een meervoudige beperking van vier tot twaalf jaar richten we ons op het behalen van de leergebied-specifieke kerndoelen voor zeer moeilijk lerende kinderen en meervoudig beperkte leerlingen voor het speciaal onderwijs. Er zijn doelen vastgesteld voor de leergebieden:

  • Nederlandse taal
  • rekenen en wiskunde
  • burgerschap
  • oriëntatie op jezelf en de wereld
  • kunstzinnige oriëntatie
  • bewegingsonderwijs
  • digitale geletterdheid

Leergebied-overstijgende kerndoelen

We werken met alle leerlingen ook aan de (door de overheid vastgestelde) leergebied-overstijgende kerndoelen. Deze hebben voor het so de volgende thema’s:

  • Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
  • Sociale en emotionele ontwikkeling
  • Spelontwikkeling
  • Leren om te leren
  • Omgaan met media en technologische hulpmiddelen
  • Ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit

Leerlijnen en methodes

Welke leerstof wij uw kind aanbieden, hangt af van zijn of haar ontwikkelingsperspectief en leerroute. Aan elke leerroute in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs zijn kerndoelen verbonden.

Het programma op het so bestaat uit een mix van methodisch werken en doelgericht thematisch werken. Binnen elk thema komen de kennis en de vaardigheden uit verschillende vakken samen. Door met herkenbare thema’s te
werken, ontstaat bij leerlingen meer betrokkenheid en motivatie. Samen zorgen de thema’s voor een samenhangend onderwijsaanbod. Bij elk thema stelt de leerkracht doelen op voor verschillende vakgebieden.

Gebruikte methodes:

  • Mondelinge en schriftelijke taal: Gebaren met Lotte & Max, Kleuterplein, Fototaal, De Leesweg, Veilig leren
    lezen, Spelling in de Lift, Nieuwsbegrip, Lijn 3 Taal en Spelling op Maat.
  • Schrijven: Schrijven op maat, Schrijven leer je zo.
  • Rekenen: Rekenboog, Met sprongen vooruit, Getal en Ruimte Junior.
  • Maatwerk sociaal-emotionele ontwikkeling: Ervaar het maar, Leefstijl.
  • Wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en biologie): Faqta.
  • Oriëntatie op de samenleving – burgerschapskunde: Leefstijl, Faqta
  • Engels: Stepping stones junior (bovenbouw).