Visual

Klachten

Wij doen er alles aan om onze leerlingen optimaal onderwijs te bieden. Toch kan het zijn dat leerlingen, ouders of medewerkers een klacht hebben.

Wij gaan serieus en zorgvuldig met iedere uiting van onvrede om. Aan de hand van een goed onderbouwde klacht kan de school van haar fouten leren. In de onderstaande klachtenregeling kunt u lezen hoe wij omgaan met formele klachten en welke termijnen we hierbij hanteren.

Klachtenregeling Resonans

Klik hier voor de klachtenregeling van Resonans.

Bespreken met betrokkene

We waarderen het als iedereen zijn onvrede het liefst zo vroeg mogelijk en eerst met de betrokkene bespreekt, zodat onvrede geen klacht wordt. Als dat niet mogelijk is, kunt u contact opnemen met de teamleider of de sectordirecteur.

Interne vertrouwenspersonen

Onze interne vertrouwenspersonen hebben een signalerende functie in situaties waarin het welbevinden van een leerling in het geding kan komen. Bijvoorbeeld door pesten of andere ongewenste situaties. Leerlingen, ouders en medewerkers kunnen met hen contact opnemen:

  • Ineke Vreugdenhil (leerkracht), bereikbaar van maandag tot en met woensdag,
    T (015) 278 02 00.
  • Els Moerman (orthopedagoog), bereikbaar van maandag tot en met donderdag
    T (015)  278 02 00.

Externe vertrouwenspersoon

De Maurice Maeterlinckschool heeft ook een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon. Zij kan ondersteuning bieden bij de bespreking van uw klacht of als u er met de betrokkenen niet uitkomt. Zij kan ook adviseren over eventuele vervolgstappen. Onze vertrouwenspersoon is Renate Uddin. Zij is geen werknemer van onze school en bereikbaar via telefoonnummer: 06 16 62 47 07.

Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs

Onze schoollocaties zijn aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs. Hier kunt u terecht als de externe vertrouwenspersoon uw klacht niet naar tevredenheid afhandelt.
T (070) 386 16 97
info@gcbo.nl

Postadres
Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag

Bezoekadres
Gebouw Tauro
Koninginnegracht 19
2514 AB Den Haag

Landelijke klachtencommissie voor Resonans

Indien klachten niet op schoolniveau, door de sectordirecteur of het college van bestuur zijn af te handelen, kunnen (ex)leerlingen, ouders/verzorgers, medewerkers en vrijwilligers van de stichting Resonans terecht bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) in Utrecht.

Meldpunt vertrouwensinspecteurs

Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders, leerlingen, docenten, management en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen als zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van:

  •  seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  •  lichamelijk geweld;
  •  grove pesterijen;
  •  extremisme en radicalisering.

De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer: (0900) 111 31 11 (lokaal tarief).

Meldcode

De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling draagt bij aan een effectieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De school hanteert in haar veiligheidsbeleid deze wettelijk
verplichte meldcode. Meer informatie op: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode.