My Music Design: contact door muziek

Een team van de Maurice Maeterlinckschool begon het jaar goed met een training van My Music Design. Het gaat hierbij om contact maken met kinderen met een ontwikkelachterstand door muziek.

Contact door muziek

Dit sluit uitstekend aan bij het streven van Koningin Maxima om méér muziek in de klas te krijgen (zie het eerdere artikel op onze website). De docenten kregen training van ‘De Lachende Zon, theater van de zintuigen’. Zij trainden de docenten op onze eigen schoollocatie, op dezelfde manier als dat zij contact maken met de leerlingen: werkelijk ervaren, bijsturen en zelf doen.

Muziekactiviteiten

Na de lesmiddag komt er met de leerlingen elke maand een nieuwe muziekactiviteit, zodat de docenten vanuit ervaring leren hoe je met My Music Design kunt werken.

MY MUSIC DESIGN is ontstaan uit een project op een orthopedisch kinderdagcentrum. Twee jaar lang werkten de trainers met kinderen en een (onderwijs)team om zo stapje voor stapje de methode te ontwikkelen. Alle liedjes, muziek, beats en backingtracks zijn speciaal voor deze methode geproduceerd.

MY gaat over jou en in het geval van de scholen van Resonans het kind of de jongere met een ontwikkelachterstand. Via de training leren docenten activiteiten aan te bieden die bij hen en ‘de ontvanger’ passen.

MUSIC staat voor muziek (dat spreekt voor zich).

DESIGN staat voor het ontwerpen, het maken van variaties. De docent maakt die zelf gebaseerd op de behoefte en interesse van de leerling.

Meer weten over ontwikkelen met behulp van muziek? Kijk op de website van De Lachende Zon, theater van de zintuigen.

(foto De Lachende Zon)