Media Ukkie Dagen 2022

Door het vele thuiswerken tijdens de verschillende lockdowns zijn ook jonge kinderen veel bezig met schermen en computers. Dreumesen, peuters en kleuters zijn alleen nog te jong om zelf wijs met media om te gaan. Ze hebben daarbij begeleiding nodig. Voor iedereen die werkt met jonge kinderen zijn er daarom de Media Ukkie Dagen.

De Media Ukkie Dagen van 25 maart t/m 1 april zijn er vooral voor ouders, leraren en opvangmedewerkers van jonge kinderen. Maar ook voor de mediaopvoeding van oudere kinderen zijn er tips te vinden. Hoe begeleid je een kind stap voor stap in de digitale wereld? Hoeveel schermtijd is verstandig en kun je een kind alleen op de tablet laten? Het thema ‘Swipe, stap, sprong’ helpt ouders, opvoeders, oppas, scholen en kinderopvang om goede keuzes te maken voor kinderen wat betreft media.

Tips

De website mediaukkiedagen.nl biedt tips om kinderen veilig en gezond met media om te laten gaan. De campagne wordt georganiseerd door onder andere het Netwerk Mediawijsheid, Kennisnet en de Nationale Bibliotheek. Geïnteresseerden kunnen online workshops en webinars volgen, maar wie zelf over kennis op dit vlak heeft, wordt ook uitgenodigd om activiteiten op te zetten voor anderen.

Iene Miene Media

Het Iene Miene Mediaonderzoek 2022 over het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen wordt op 25 maart 2022 gepresenteerd. Het onderzoek van 2021 is nu op de site te vinden. Interessant voor iedereen die werkt met jonge kinderen.